22 Ocak 2012 Pazar

Oscar'a Koşanlar /Part 5/ Jane Eyre

Ve geldik Oscar Ödülleri'nin Kostüm dalında en büyük favorisine.Bu yıl Oscar Ödülleri'ne En İyi Kostüm dalında kesin aday olması ve ödülü alması beklenen Jane Eyre belki En İyi Makyaj ve En İyi Sanat Yönetmeni dalında Oscar Ödülleri'ne aday olabilir ama çok zayıf ihtimal tabi.Charlotte Bronte'nin ölümsüz eserinden sinemaya birçok uyarlanan Jane Eyre'nin bu izlediğim ilk filmi.Filme başlamadan önce Aşk ve Gurur kitabının yazarından bir kitap olduğunu sanmıştım ancak daha sonra araştırdığımda Bronte'nin kitabı olduğunu gördüm.Şayet Jane Austen'ın kitabı olsaydı Aşk ve Gurur filmi tarzında beklicektim.Bu da izlemeden önyargı oluşturacaktı bende çünkü Aşk ve Gurur filminin çok şişirildiğini düşünenlerdenim.Ancak Jane Eyre aynı zamanlarda yazılmasına rağmen (kostümlerin benzerliği) Aşk ve Gurur filminden biraz daha iyi sanki.Tabi Aşk ve Gurur filmindeki aşk biraz daha iyiydi ama bu filmde oyunculuklar daha bir güzeldi sanki.Keira'nın o kötü oyunculuğunu bu filmde görmememiz iyi oldu diyebilirim.Ancak Jane Eyre'nin de eksikleri fazla.Bu yüzden Oscar Ödülleri'nde fazlaca yer alamıyor film...

Charlotte Bronte'nin aynı adlı eserinden birçok kez sinemaya uyarlanan Jane Eyre, Jane adında annesi ve babasını kaybetmiş küçük bir kızın yengesi tarafından katı kuralları olan bir okula gönderilmesi sonucu orada yanlızlığa terkedilen ve büyüdüğünde Edward Rochester'ın malikanesinde çocuk bakıcılığı yapan Jane daha sonra Edward'a aşık olacak ve onunla evlenmeye kadar gidecektir.Evlenecekleri gün Edward'ın 15 yıl önceden beri evli olduğu karısının olduğunu öğrenmesiyle evi terkeden Jane Aziz John adında bir genç tarafından kurtarılır ve daha sonra o evde yaşamaya başlayan Jane'in Edward'ı unutamaması sonucu ona geri dönmesini anlatan dramatik bir yapım.Filmin kısaca özeti bu ancak sürprizlerle dolu bir film olduğunu hatırlatmakta fayda var.Jane Eyre kitabını okumadım ancak filmini izledikten sonra okumayı düşünmüyorum artık çünkü film olayları zaten analtmış ve benim gibi hikayeyi fazla beğenmeyen (filmi) kişilerinde kitabını okuyacaklarını düşünmüyorum.

Filmin oyuncu kadrosu gelecek vaat eden isimlerden oluşuyor.Bu yıl epey çalışan Mia Wasikowska Jane Eyre filminde Jane karakterini canlandırıyor.Daha önce Albert Nobbs,Amelia,Alice İn Wonderland ve The Kids Are All Right filmlerinde rol alan Wasikowska'nın önemli filmleri seçtiğini hemen anlayabiliyoruz.Açıkcası kendisini yetiştirmesi için güzel bir taktik uyguluyor.Nitekim filmlerinde Glenn Close, Annette Bening,Hilary Swank gibi Hollywood'un efsanevi kadın oyuncularının yanı sıra Johnny Deep ve Richard Gere  gibi muhteşem aktörlerle çalışma fırsatını yakalayan Wasikowska buna rağmen patlama yapmasını beklediğim Jane Eyre filminde performasını beğendim ancak mükemmel bulmadım.Henüz 22 yaşında olan Wasikowska'ya inancım tam.İleride Oscar'ı kaldırabilir bence.Rochester karakterini canlandıran Michael Fassbender'da filmin iyilerinden diyebiliriz.Efsane Judi Dench ise kısa rolünün hakkını veren muhteşem bir oyuncu.Filmi onun için izlememede bendeki en büyük etkisi.Ancak oyunculuk dalında Judi Dench dışında önemli festivallerde adaylık elde edemez gibime geliyor.Açıkcası benim verdiğim ödüllerde de Jane Eyre filminin sadece 1 adaylığı bulunuyor.O da En İyi Kostüm dalında...

Filmin en merak ettiğim işlerinden birisi de kostüm,mekan ve makyaj dallarıydı.Kostüm dalında şuanda Oscar Ödülleri'nin en büyük favorisi konumunda bulunduğunu söylemek mümkün.Filmde makyaj ve saç alanlarında büyük özveri var.Sanki sanat dallarında Oscar'a aday olmak isterler gibi en büyük artıları bu dallarda oluşmuş.O yüzden En iyi sanat yönetmeni dalında adaylık alabilirler belki.

Filmin yönetmeni Cary Fukunada ise kariyerinin henüz başlarında.İlk uzun metrajı Sin Nombre filminde eleştirmenlerden övgü alan Fukunada ikinci çalışması Jane Eyre filminde çıtayı biraz daha yükseltmiş.Jane Eyre filminde yakaladığı atmosfer ve teknik konulardaki başarıları filmine Oscar Ödülü bile getirebilir.Henüz genç bir yönetmen olan Fukunada 3.filminde umarım özgün bir senaryo ile çıkar karşımıza.

Bu arada kısa bir not ta düşeyim..Jane Eyre filmi bugüne kadar yapılan en iyi Jane Eyre çalışmasıymış bazı eleştirmenlere göre.Eğer böyleyse diğer Jane Eyre filmlerinden pek bişey bekleyemeyeceğim doğrusu...

[ 6.5 ] [Seyredilebilir ]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder